Cybersecurity: belangrijkste termen

Van hacken tot ransomware en van DDoS-aanval tot spoofing. Dit zijn de tien belangrijkste termen in de cybersecurity met korte uitleg.

  1. Cybersecurity
    Het geheel aan maatregelen om schade door verstoring, uitval of misbruik van ICT te voorkomen en, indien er toch schade is ontstaan, het herstellen hiervan.
     
  2. Hacken
    Een actie waarbij men probeert om bij andermans computer, netwerk, hardware of software te komen. Zonder toestemming of geldige reden is zo’n actie illegaal.
     
  3. Ransomware
    Kwaadaardige software die bestanden of digitale systemen met een code op slot zet. De aanvaller vraagt losgeld aan het slachtoffer voor de code. Met deze code kan het slachtoffer weer bij de bestanden of het systeem.
     
  4. DDoS-aanval
    Een aanval door een verzameling computers die tegelijkertijd proberen om een computer(netwerk) of dienstverlening uit te schakelen. Het resultaat van zo’n aanval is dat diensten slecht of helemaal niet bereikbaar zijn voor medewerkers of klanten.
     
  5. Datalek
    Bij een datalek is toegang tot persoonsgegevens zonder dat dit mag of zonder dat dit de bedoeling is. Dit kan een technische oorzaak hebben, maar ook veroorzaakt worden door een persoon. Een voorbeeld hiervan is een mail naar de verkeerde persoon sturen.
     
  6.  Phishing
    Een aanval waarbij het slachtoffer verleidt wordt om belangrijke informatie te geven, zoals bijvoorbeeld inloggegevens. Phishing gebeurt vaak via e-mails, maar kan ook via de telefoon, een sms of een app-bericht.
     
  7. Spoofing
    Een truc waarbij een aanvaller zich voordoet als iemand anders. Dit kan bijvoorbeeld door het afzenderadres in een e-mail te vervalsen.
     
  8. CSIRT
    Een Computer Security Incident Respons Team. Een team van deskundigen dat beveiligingsincidenten oplost. Het CSIRT voor de zorg is Z-CERT.
     
  9. Tweestapsverificatie
    Het toevoegen van extra beveiliging bij het inloggen van je account. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail, telefoon of een platform.
     
  10. Crisismanagement
    Een verzameling maatregelen om schade door verstoring, uitval of misbruik van ICT te voorkomen en, indien er toch schade is ontstaan, het herstellen hiervan.